Första tävlingen i boule är spelad

Igår kväll (22/5) spelades den andra av sex matcher i årets serie i boule mellan
Gränsta, Biskopsängen och Hälla.
Hällas lag bestående av Caruso, Augusto och Maggan slog Biskopsängens kämpar efter en spännande match.

Matchen spelas så här: Varje lag har tre deltagare. Man får 1 poäng för det klot som ligger närmast den lilla bollen och har man även det näst närmaste klotet får man 1 poäng för det också osv. Matchen spelas i bäst av tre set, där varje set går till 13 poäng.

Hälla drog ifrån direkt i första set och ledde med 12-1. Men den där ”12:an” verkar vara svår att ta sig förbi och har t o m fått öknamnet ”långvården”. Biskopsängen knappade in poäng för poäng, innan Hälla till sist kunde knipa den sista poängen som behövdes och vinna setet med 13-10.

I andra var det jämnare och matchen böljade fram och tillbaka. Hälla kunde dock till slut stå som kvällens segrare efter 13-7 i andra.

På läktarplats fanns åskådare från både Gränsta och Biskopsängen, men från Hälla var uppslutningen skral. Trots strålande sol och kaffe!
– Vi behöver få upp intresset för boulen igen på Hälla, säger Fedele Caruso. – Nu är vi bara fem personer som spelar, förr var vi långt över tio stycken som träffades ett par gånger i veckan och spelade.

Nästa match spelas på Gränsta tisdag 29/5 kl 18 och nästa hemmamatch är tisdag 19/6.

Vill du vara med och spela boule? Träning varje torsdag kl 17 och söndag kl 15.
Läs mer under fliken Boulegruppen
Välkomna!