Köpa kolonistuga

Så här fungerar det att köpa kolonistuga på Hälla koloniområde

• På anslagstavlorna på området och hos mäklare finns kolonistugor till salu. Säljaren bestämmer själv sitt försäljningspris på stugan. En årsavgift för medlemskap i föreningen och arrende till kommunen (fn totalt ca 4000kr/år, beroende på tomtens storlek)  tillkommer samt en inträdesavgift på 5000 kr.
  • Innan köpeavtal kan ingås med säljaren, måste föreningsordförande kontaktas. Alla nya medlemmar godkännes sedan på nästkommande styrelsemöte.
  • När du får nycklarna till din stuga, får du även en nyckel  som går till toaletterna och duschen samt till informationsboden.
  • Grattis och välkommen! Att vara kolonist är en underbar hobby som ger välbefinnande i många dimensioner; odling, frisk luft och gemenskap med likasinnade.
  • Som kolonist blir du också medlem i Koloniträdgårdsförbundet, ett rikstäckande förbund där man kan hitta mycket information, söka råd och mycket annat. Koloniträdgårdsförbundet skickar ut medlemstidningen  Koloniträdgården fyra gånger per år hem till din brevlåda.